Jak je to s exspirací parfémů

nazov
meno
Alena
Všechny kosmetické produkty mají určené datum expirace. Platí to pro krémy, deodoranty, řasenku, make-up i parfémy. A právě posledně jmenovaným je určen následující článek. Pokud nevíte, jak je to s expirací parfémů, čtěte dál. Dozvíte se také, jak parfém skladovat, aby vám vydržel co nejdéle.

Jak rozpoznat starý parfém

Datum expirace by mělo být tak, jak je tomu iu jiných kosmetických produktů, uvedeno na obalu. Expirace přitom znamená, že po tomto datu produkt není doporučen k použití. Po uplynutí tohoto data vám výrobce nezaručuje, že si parfém zachovává své původní vlastnosti. Parfém po uplynutí doby expirace proto před používáním nejprve zkontrolujte.

Datum expirace můžete zjistit několika způsoby:

Kód šarže

Kód šarže slouží k identifikaci toho, kdy a kde byl parfém vyroben. Tvoří jej 3 – 12 čísel, případně také písmen a naleznete jej na etiketě každého parfému v části určené pro čárový kód. Kód šarže je přidělován každému produktu až při distribuci. Poznáte ho proto o to snazší - bude vytištěn jiným typem písma. Abyste zjistili, jak starý je váš parfém, budete muset zadat toto číslo do vyhledávače pro čísla šarží. Ty bohužel v češtině nejsou k dispozici. Pomoci si budete muset stránkami v angličtině např. Checkfresh.com .

checkfresh.com - web pro kontrolu šarže kosmetiky
Zadáte značku a kód šarže, a CheckFresh vám řekne, kdy byl produkt vyroben

EXP a PD

Označení data může být i ve formě například 03/22. Pokud je před datem zkratka EXP, jedná se o datum expirace. Pokud bude před ním zkratka PD, půjde o datum výroby.

Co je to PAO

Na každém parfému byste navíc měli najít PAO – datum spotřeby. Označuje jej symbol otevřeného kelímku. Číslo, které v jeho blízkosti naleznete, vás informuje o počtu měsíců, po které si parfém zachová své vlastnosti i po otevření. Obvykle je to 30 měsíců.

Jak zjistit, zda je parfém ještě použitelný

Parfém, který změnil barvu a má o něco tmavší odstín, bude už pravděpodobně starý. Po uplynutí doby expirace se také může kolem uzávěru usadit pryskyřičný prstenec. Takový parfém byste neměli používat. Mohlo by to mít za následek alergickou reakci.

Pokud si nejste jisti, zda je parfém v pořádku nebo ne, vyzkoušejte krátký test:

1. Nejprve zkontrolujte jeho vůni. Cítíte, že voní slabší než obvykle? Ucítili jste ve vůni kyselý nádech? Pokud jste na obě otázky odpověděli „ano“, parfém už bude starý.
2. Všimněte si, zda se objem parfému v lahvičce nezměnil přesto, že jste jej nepoužívali. Zaměřte se také na jeho barvu a průhlednost. Pokud se z parfému část odpařila, má tmavší barvu a je méně průhledný než před tím, jeho životnost už vypršela.

Na čem závisí expirace parfémů?

Parfémy mají dobu expirace 3 až 5 let. Některé vydrží vonět dokonce mnohem déle. Po otevření se doba použitelnosti zkracuje na 30 měsíců.

Životnost parfému závisí na jeho chemickém složení. Pokud jsou základem vůně těžší tóny, doba expirace bude delší. Patří sem parfémy například s orientálními nebo dřevitými vůněmi. O něco méně stabilní jsou parfémy s kořenitým, květinovým nebo ovocným základem. Nejmenší životnost mají parfémy s citrusovým základem vůně.

Jak skladovat parfémy

Životnost závisí také na způsobu skladování. Pokud chcete, aby vám parfém vydržel až do doby expirace či déle, dodržujte několik zásad:

1. Správné místo je důležité — parfému neprospívá příliš nízká ani vysoká teplota. Ideální podmínky má při pokojové teplotě. Proto není vhodné parfém skladovat ve skříňce v koupelně, kde je kromě výkyvů teplot vystaven také zvýšené vlhkosti.

2. Parfém důkladně uzavřete - nádobu s parfémem vždy uzavřete, aby se neodpařoval.

3. Přímé slunce mu neprospívá – dochází k odpařování alkoholu. Může se také stát, že při takovém skladování parfém mírně změní vůni. Doporučujeme jej proto uložit mimo působení denního světla. Můžete jej uskladnit ve skříňce, kazetě na kosmetiku nebo i v originálním papírovém obalu.
 
name

Alena

Beauty Content Creator and Editor

Beauty nadšenkyně, která si potrpí na kvalitní skin care produkty. Neustále hledá nové a lepší produkty a vždy se s radostí nechá zlákat na novinky. Bez SPF a rozjasňovače ani nevykročí z domu.

Zavřít