Cruelty Free - jak kupovat kosmetiku netestovanou na zvířatech?

nazov
meno
Alžbeta
Testování na zvířatech je velkým společenským problémem i přesto, že žijeme ve 21. století. Podle organizace Cruelty Free International se testováním na zvířatech každoročně usmrtí více než 115 milionů zvířat. Kosmetické giganty, které jsou nejednou největším zdrojem těchto neetických praktik, přitom produkty na zvířatech testovat nemusí. Riziko poklesu zisku či ztráta postavení na trhu se silným nákupním potenciálem je však ve většině případů nekompromisním argumentem, pro který v nemorálním testování na zvířatech i nadále pokračují.

Co znamená Cruelty Free?

Cruelty Free je označením přístupu, podle kterého nejsou kosmetické produkty a ani jejich jednotlivé složky testovány na zvířatech. Je to etický a morální přístup, který stejná práva přiznává domácím, ale i laboratorním zvířatům. Prvořadým pro ně není rapidně rostoucí zisk, ale etické hodnoty, kterými silné jméno své značky budují i za cenu vyšších nákladů.
TIP: Cruelty-free status kosmetických značek naleznete také v základním přehledu produktu

TIP: Nenašli jste značku na Lakrem? Určitě navštivte stránku CrueltyFreeKitty.com . Můžete zde vyhledat kteroukoli značku a zjistit, zda své výrobky na zvířatech testuje nebo ne. Momentálně jsou zde dostupné informace za více než 750 značek, které se neustále aktualizují. Kromě toho můžete navštívit i stránky Logicalharmony.net , kde také naleznete řadu užitečných informací.

Jak testování na zvířatech probíhá?

Testování na zvířatech je mimořádně nehumánním a neetickým procesem, před kterým by si vyspělá společnost 21. století rozhodně neměla zavírat oči. Během testů musí zvířata podstoupit opakovanou iritaci očí a oholené či jinak uměle podrážděné kůže, která nejednou zahrnuje i otevřené rány. Kromě toho jsou jim násilím podávány chemikálie za účelem zjištění vzniku reakce buď po opakovaných dávkách, nebo po podání jednorázové smrtelné dávky. Žádná analgetika či jiné léky na zmírnění bolesti jim podávány nejsou. Výsledkem testování je jistá smrt, protože i když zvířata neumřou během samotného testování, nakonec jsou tak jako tak usmrcena.

Jak je to s testováním na zvířatech?

V oblasti vědy a techniky již lidstvo značně pokročilo, proto ve většině případů již testy na zvířatech nejsou potřebné. Často je to dokonce zbytečné, protože výsledky testování na zvířatech neodrážejí skutečný vliv výrobku na lidský organismus.
Od roku 2009 platí v Evropské unii zákaz testování hotových kosmetických produktů a také jejich jednotlivých složek na zvířatech. Od roku 2013 v Evropské unii zároveň platí i zákaz prodeje takových produktů. To však neznamená, že všechny produkty v EU jsou automaticky cruelty-free. Tak jako každý zákon, i tento má svá úskalí, kvůli kterým většina značek testování na zvířatech nadále realizuje.

Kde je problém?

Praxe ukázala, že zákon o zákazu testování na zvířatech, má několik nedostatky a úskalí. Zde jsou některé z nich:
  1. Evropská unie nemá dopad na to, jakým způsobem společnosti své produkty testují na území zemí mimo území Evropské unie.
  2. Zákaz testování na zvířatech se vztahuje pouze na složky produktů, které jsou využívány v kosmetickém průmyslu . Pokud je však daná složka využitelná iv jiných oblastech, řekněme ve farmaceutickém či potravinářském průmyslu, pak se na zvířatech testovat může. To je důvod, proč se na zvířatech i nadále testují léky, čistící prostředky, zemědělské a průmyslové chemikálie, barvy či přísady k jídlu.
  3. Dodržování zákazu zákona o testování na zvířatech je v kompetenci jednotlivých členských států Evropské unie. Všechny státy však nemají k jeho naplnění ani dostatek financí, ani potřebné množství odborných znalostí.
  4. Velkým problémem je, že Čína , která je jedním z největších, a tím i jedním z nejpotenconálnějších trhů, testování na zvířatech vyžaduje platným zákonem. Každá kosmetická společnost, která chce své produkty prodávat i čínským zákazníkům, tedy musí testování na zvířatech zařadit do své podnikové filozofie.

Je vaše oblíbená značka dostupná i na čínském trhu? Pokud ano, tak pravděpodobně nebude cruelty free.

Čínský zákon, kterým od kosmetických firem vyžadují testy na zvířatech, tedy maří jakékoli záměry Evropské unie. Výsledkem je, že i společnosti, které za normálních okolností na zvířatech netestují, a tudíž se zdánlivě tváří jako Cruelty Free společnost, si platí služby laboratoří, které pro ně testy na zvířatech provádějí. Jediným důvodem je možnost vstoupit na čínský – téměř bezedný trh.
No a protože obchod je obchod , čínským zákonem neodporuje ani Evropská unie. Ve výsledku tak Evropská unie testování na zvířatech toleruje, pokud se neprokáže, že by firma tyto údaje používala i pro vývoj produktů pro evropský trh . Kvůli profitu, který firmám a zejména kosmetickým gigantům plyne z čínského trhu, se tak zákon Evropské unie stává prakticky neúčinným.

Všechno se dá, když se chce

Navzdory zdánlivě nesmyslnému nastavení evropské a čínské legislativy našly některé ze společností možnost, jak je rozumně obejít. Díky částečnému uvolnění pravidel z roku 2016, která se týkala prodeje v e-commerce, začaly některé společnosti prodávat v Číně kosmetické výrobky, které na zvířatech testovány nejsou. Příkladem je Fenty Beauty , se kterou se nedávno proslavila zpěvačka Rihanna.
Jediným „háčkem“, díky kterému může své Cruelty Free produkty prodávat i na čínském trhu je, že k prodeji musí využívat výhradně online cesty. To je však v dnešní době, kdy se stejně většina spotřebitelů orientuje na nákup v e-shopech, minimální bariérou.

Testování složek versus testování produktů - nenechte se obalamutit

Některé kosmetické společnosti své zákazníky rády balamutí tím, že jejich produkty nejsou testovány na zvířatech. Za touto větou se však často ukrývá jedno velké ALE, které upozorňuje na to, že testovanými na zvířatech mohou být jednotlivé složky daného produktu. Většinou jde tedy jen o chytrý marketingový tah, kterým společnosti motivují zákazníky k nákupu svých produktů i přesto, že se neztotožňují s jejich morálními a etickými zásadami.

Z hlediska testování na zvířatech můžeme kosmetické společnosti rozdělit do 3 kategorií:
  1. Společnosti, které na zvířatech testují hotový výrobek.
  2. Společnosti, které na zvířatech testují některou nebo dokonce více z jednotlivých složek výrobku.
  3. Společnosti, které na zvířatech netestují ani hotový výrobek a ani jeho složky, a tedy produkují výrobky, které jsou 100% Cruelty Free .

Alternativy testování na zvířatech

Testování na zvířatech už dávno není jediným způsobem, kterým kosmetické společnosti zaručují bezpečnost jednotlivých produktů. Dnes už se využívají také:
  • fyzikálně-matematické metody,
  • testování na bakteriích ve zkumavce,
  • testování na řasách a houbách,
  • počítačové simulace,
  • dobrovolníci, kteří jsou ochotni otestovat výrobky či jejich jednotlivé složky na sobě.
Testování na zvířatech není jediným způsobem, kterým umí kosmetické značky svým zákazníkům prokázat bezpečnost daného produktu. Díky vědě 21. století již existuje hned několik alternativ. Jednou z možností je využití kultivované buněčné tkáně či pokrokové počítačové modely. Díky nim dokážeme ročně zachránit miliony zvířat, která by jinak během procesu testování zemřela. Kromě toho, věda tyto alternativy považuje za spolehlivější a přesnější než je testování na zvířatech, pro mnohé společnosti je však problémem cena. Neetické testování na zvířatech se totiž stále využívá zejména kvůli tomu, že oproti pokrokovým a vyspělým metodám vědy je cenově dostupnější.

Které certifikáty hledat, chcete-li nakupovat Cruelty Free produkty?

Leaping Bunny

Kvůli bariérám testování na zvířatech, podléhají společnosti prezentující se značkou Cruelty Free přísným kontrolám. Firmy, které úspěšně absolvují certifikáty HCS a HHPS, jsou označeny logem skákajícího zajíčka. Leaping Bunny .

Další certifikáty

Dalšími certifikáty pro označení Cruelty Free produktů je BDIH , CPK , Cruelty Free , Eco Bio Cosmetics , Eco Garantie , Natural products association či Organic Soil Association . Navzdory jejich důvěryhodnosti však nemají takové vážené postavení jako zmíněný „skákající zajíček“, protože se často používají také k označení přírodní kosmetiky.

Vegan

Důležitým je i certifikát Vegan vydávaný společností The Vegan Society . Ten se však vždy vztahuje jen na konkrétní produkt, nikoli na celý sortiment produktů dané společnosti. Kromě toho je jeho prvořadým cílem zaručit zákazníkům to, že produkt s takovým označením neobsahuje žádné živočišné složky, vedlejší produkty živočišné výroby a GMO živočišného původu. Ačkoli by produkty s takovým označením neměly být testovány na zvířatech, prioritním cílem tohoto označení není informace o způsobech jejich testování.

Množství informací, které o Cruelty Free přípravcích naleznete, ve vás mohou vzbudit dojem, že výběr správného produktu je více než náročný. Ve skutečnosti tomu tak ovšem vůbec není. Hlavním cílem je v tomto případě chtít používat produkty, které budou šetrné nejen k vašemu tělu, ale také k životu zvířat. Potom už všechno půjde samy od sebe a uvidíte, že brzy se ve filozofii firem zorientujete. Nezapomínejte, že to neděláte jen pro své dobro.
name

Alžbeta

Beauty Editor

Zanícená pisatelka, milovnice dobrých knih, vůně ranní kávy, výhledů z kopce a ticha, které léčí. Obdivovatelka velkoleposti neporušené přírody a jejích blahodárných složek, které ráda využívá iv hranicích beauty světa. Okouzlení nachází zejména v tónech přirozené lidské krásy, kterou nejraději obdivuje v kombinaci s vnitřním dobrem.

Zavřít