Co jsou aktivní a neaktivní složky v kosmetice?

nazov
meno
Alžbeta
Trh s kosmetickými produkty je dnes plný nejrůznějších produktů. Najdete mezi nimi takové, jejichž prodej spočívá jen v marketingových tazích, a jejichž kvalita ani zdaleka neodpovídá jejich ceně. Naštěstí jsou stále mezi nimi i takové produkty, jejichž účinkem se vaše pleť opravdu potěší. Vše závisí na složkách, které kosmetické produkty obsahují. Jedním ze základních dělení je jejich rozdělení na složky aktivní a neaktivní. Víte, co znamenají a proč bychom jim měli při koupi produktů věnovat pozornost?

Z rozdělení na aktivní a neaktivní látky přirozeně vyplývá, že aktivně budou na naši pleť působit silněji, zatímco účinek těch neaktivních by neměl být až tak výrazný. Ve skutečnosti to však není až tak jednoduché. Jak to tedy opravdu je a co toto označení ve skutečnosti znamená?

Aktivní složky


Aktivní složky mohou mít chemický nebo přírodní původ a jejich typickým znakem je, že jsou nejsilnější přísadou daného produktu péče o pleť. Do receptur kosmetických přípravků se vkládají s cílem napravit či změnit vlastnosti pleti tak, aby vyřešily problémy, se kterými bojuje.

Jsou-li aktivní složky použity ve výrobcích považovaných za léky, jsou volně definovány jako jakákoli složka léčivého produktu určená k zajištění terapeutické a farmakologické aktivity . Mají přímý účinek na diagnostiku, léčbu, tišení, ošetření či na prevenci nemocí. Kromě toho se tyto složky používají také k ovlivnění struktury či jakékoli funkce lidského těla. Označujeme je proto i jako ingredience, které jsou biologicky aktivní.

Příklady aktivních látek

Obecně se za aktivní složky považují všechny retinoidy (chemické sloučeniny, které jsou provitaminy vitaminu A), kyseliny a filtry jako oxybenzon nebo avobenzon . Všechny tyto složky jsou totiž dostatečně aktivní na to, aby dokázaly změnit strukturu pokožky.

Neaktivní složky

Pokud umíme určit, která látka je ve složení produktu aktivní, vyhledat ty neaktivní už bude jednoduché. Neaktivní složky jsou totiž klasifikovány jako jakékoli složky léčiva, které jsou jiné než samotná účinná látka . Platí tedy, že jakákoli látka produktu, která není totožná s aktivní složkou, resp. aktivní látkou, je látka neaktivní.

Aktivní a neaktivní složky na obalech kosmetických produktů

Aktivní a neaktivní složky se uvádějí nejen na obalech kosmetických produktů, ale také na marketingových materiálech. Je to nástroj komunikace a prodeje, kterým kosmetické značky podvědomě lákají zákazníky k nákupu. V mnoha případech však propagují jen aktivní složky produktů, přičemž na ty neaktivní se většinou zapomíná.

Přestože neaktivní složky jsou až příliš často ignorovány, neměli bychom je ignorovat. Na baleních kosmetických produktů jsou většinou napsány nejmenším možným písmem. I přes jejich nevýrazné označení je však třeba si uvědomit, že jsou součástí produktu, který kupujeme. Jejich obsah bychom si proto měli důkladně prostudovat ještě předtím, než daný produkt použijeme.

Pozor! I neaktivní látky mají vliv na pokožku

Mnozí si kvůli nedostatečnému označení obsahu neaktivních látek v produktu myslí, že „neaktivní“ znamená, že „nemá žádný vliv na pokožku“. To je ovšem omyl. A i když neaktivní látky nemají předpoklady změnit strukturu pokožky, neznamená to, že na kůži nemají žádný vliv.

Příklady neaktivních látek

Jako neaktivní látka produktů se většinou označuje alkohol, základový olej, vůně či silikon . Můžete si však být naprosto jisti, že vysoká hladina alkoholu v produktu bude na vaší pokožce určitým způsobem „aktivní“. Neaktivnost a aktivnost jednotlivých složek je tedy velmi úzce spojena s vlastnostmi, jaké vaše pleť má. I proto je třeba k jejich hodnocení přistupovat individuálně.

Sendvičová analogie Caroline Hirons:

Pro lepší představu si v roli kosmetického produktu můžeme představit slaninový sendvič, kde slanina bude představovat aktivní složku a chléb složku neaktivní. Pokud by však tento slaninový sendvič použili lidé s intolerancí či alergií na lepek, určitě by na ně jako aktivní látka působil více chléb než samotná slanina .

Při koupi produktů se proto snažte ignorovat marketingové tahy. Namísto toho si důkladně přečtěte štítek se složkami produktu. To je jediný způsob, jak zjistíte, které jeho složky budou na vaši pleť působit jako opravdu aktivní přísady. V každém produktu, po kterém sáhnete, může být totiž zdánlivě neaktivní složka, na kterou bude vaše pleť reagovat jako na aktivní.
name

Alžbeta

Beauty Editor

Zanícená pisatelka, milovnice dobrých knih, vůně ranní kávy, výhledů z kopce a ticha, které léčí. Obdivovatelka velkoleposti neporušené přírody a jejích blahodárných složek, které ráda využívá iv hranicích beauty světa. Okouzlení nachází zejména v tónech přirozené lidské krásy, kterou nejraději obdivuje v kombinaci s vnitřním dobrem.

Zavřít